In anii 1900 cand in agricultura au fost introduse produsele de fertilizare si pesticidele sintetice pe baza de nitrogen, o serie de fermieri s-au impotrivit acestei masuri si au format asociatii care sprijineau agricultura ecologica. Mai tarziu, aceste asociatii s-au unit si au format IFOAM-ul (International Federation of Organic Agriculture Movement adica Federatia Internationala a Miscarii pentru Agricultura Organica).
Desi initial preocuparea de a obtine produse organice se referea strict la alimente, aproape un secol mai tarziu produsele organice cuprind atat alimente, cat si cosmetice, haine si alte textile, detergenti si materiale de constructii.
Dar ce ii confera unui produs statusul de produs organic?
Produsele organice indeplinesc anumite standarde de productie si provin din plante nemodificate genetic ce sunt cultivate fara pesticide si fertilizatori artificiali, fara a fi contaminate de deseuri industriale sau umane si sunt procesate fara folosirea radiatiilor ionizante, decojirii chimice sau aditivilor alimentari. Produsele organice de origine animala provin de la animale care n-au fost tratate cu antibiotice, hormoni de crestere si au avut o dieta echilibrata. Pentru ca un produs sa fie considerat organic trebuie ca 95%-100% din ingredientele sale sa fie organice. In unele tari este reglementat ca si metodele de productie ale alimentelor organice sa fie metode ce consuma cat mai putina energie, iar ambalajele alimentelor sa fie - pe cat posibil- reciclabile sau biodegradabile.
In ceea ce priveste agricultura organica exista pareri pro si contra. Cu toate ca este demonstrat faptul ca fermele ce adopta acest tip de agricultura utilizeaza mai putina energie si nu elibereaza in mediu atat de multe deseuri ca restul fermelor si ca, in plus, sustin anumite ecosisteme, exista voci care spun ca agricultura organica necesita pamant mult mai mult decat agricultura non-organica si ca in felul acesta, in timp, ar duce la distrugerea unor ecosisteme.
Produsele organice au un logo dupa care pot fi recunoscute, logo ce este diferit in fiecare tara. Logo-ul respectiv se obtine odata cu obtinerea, de catre compania producatoare, a unui certificat ce atesta faptul ca acea companie realizeaza produse organice.
In prezent chiar daca oferta de produse organice este foarte larga, cumparatorii nu le aleg din cauza pretului foarte ridicat, uneori de doua pana la trei ori mai ridicat decat restul produselor.
Produsele organice au facut pasi marunti, dar hotarati si pe piata de la noi. Un magazin numai cu produse organice a fost deschis luna trecuta in Cluj; un alt magazin, virtual de aceasta data, comercializeaza preponderent cosmetice organice si, in plus, pe rafturile anumitor farmacii cosmeticele organice se gasesc de ceva vreme.
Viitorul acestor produse depinde de ceea ce va considera consumatorul mai important: ingredientele 100% sau aproape 100% naturale sau pretul deloc de neglijat.
Sursa: Ebiju
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu