luni, 17 noiembrie 2008

Dacia, masina romaneasca





















“Decebal era foarte priceput in planurile de razboi si iscusit in infaptuirea lor, stiind sa aleaga prilejul de a-l ataca pe dusman si a se retrage la timp. Dibaci in a intinde curse, era un bun luptator si se pricepea sa foloseasca izbanda, dar si sa iasa cu bine dintr-o infrangere. Din aceasta pricina mult vreme a fost un dusman de temut pentru romani.”- Dio Cassius


“Prin tara lor curge raul Marisosm ce se varsa in Dunare. Ei (romanii) numeau Danubius partea superioara a fluviului si cea dinspre izvoare pana la cataracte. Tinuturile de aici se afla in ceam mai mare parte in stapanirea dacilor. Partea inferioara a fluviului, pana la Pont - de-a lungul careia traiesc getii - ei o numesc Istru. Dacii au aceeasi limba cu getii”. Strabon









Istoric despre Dacia - masina poporului 1966-2010
















Mi-am permis sa fac un istoric despre Dacia, multi dintre noi inca nu avem cunostinta de originea ei si de modelele care au fost construite pana acum...


Pentru a se produce o gama de masini in serie, s-a hotarat sa se lucreze sub o licenta, astfel firmele care vroiau sa colaboreze in Romnia erau: Renault, Fiat, Peugeot, Alfa Romeo si Austin.
De asemenea s-au facut teste pe modelele: Renaul 10, Pugeot 204, Fiat 1100D, Austin Mini Morris.
Oferta facuta de Renault, a convins cel mai mult.(Desi eu am auzit o versiune de genul: Ceausescu nu a vrut sa aleaga Alfa Romeo, deoarece masinile produse de aceasta companie aveau cutia de vitze in 5 trepte, complicat pentru perioada respectiva. Ceausescu dorind o masina simpla).
Fabrica Pitesti Motor-Car a luat fiinta intr-un timp record, un an si jumatate.
Numele de Dacia a fost ales, ca fiind cel mai vechi nume din Romania.
Dacia a inceput sa colaboreze cu Renaul inca din anul 1966, iar fabrica principala a luat fiinta in 1 iunie 1968 la Colibasi astazi cu numele de Mioveni.

1968-1971 s-a construit Renault 8 (Dacia 1100) si putine 1100S pt politie si raliu, construindu-se 37000, intre timp Dacia a achizitionat piese pentru Renault 12;










1969 23 august, prima Dacia 1300, cu expozitie in acelasi timp la Paris si Bucuresti;










-s-au mai construit 1300L( lux), 1301Super lux, doar pentru "conducerea tarii" ;
-1973 Dacia 1300 Break, 1300F fara scaune in spate, 1300S ambulanta;
-1975 Dacia 1302 Pick-Up cu 1500 exemplare cele mai multe catre Algeria;
-s-a mai produs D6, CKD o versiune a Renault Estafette van, T.V. van in nr limitat;
-1980, Renault 20 a fost ansamblat ca si Dacia 2000, fiind foarte exclusivista, a fost facuta in nr limitat, avand doar 2 culori: negru, albastru inchis rezervata doar pentru "elita vremii";












-1978 licenta Renault a expirat, astfel Dacia 1300 a fost facuta complet de romani
-1979 la Bucuresti a fost prezentata 1310 restilizata, faruri dreptunghiulare in fata, lampi mari in spate, interior modificat, bare modificate; modificari inspirate de la Renault 12 din 1975
-1981 toamna a fost lansata Dacia 1310; iar in UK cu numele de Dacia Denem, modelul de top avea inclus roti de aliaj, geamuri electrice si cutie de viteze in 5 trepte. Sloganul masinii: "The Very acceptable Dacia Denem", totusi masina nu a avut succes la vanzari, britanicii preferand modelele japoneze, coreene si din Malaysia. Vanzarea pick-ului sub numele de Shifter si Aro 10 cu numele Dacia Duster au continuat pana in 1990, Denem fiind oprita in 1984.












Dacia Brasovia




Dacia Denem

In ceiasi perioada a fost lansata si Dacia 1310 Sport si un prototip coupe: Dacia Brasovia, fiind modificata la Service-ul din Brasov.

-1983 a fost lansata pe piata Dacia 1410 Sport in doua portiere, folosita si la raliuri, cu un motor modificat de Nicu Grigoras de pe modelele Renault;
-In anii 1980 au mai fost construite cateva prototipuri tinute sub secret: 500cc Mini Dacia, 1310 Limousine;
Dacia 500:

-1983 dupa caderea modelului 1302, s-a construit 1304 Pick-up, 1305 Drop-side in productie pana in 2006; 1410 si 1210 cu varianta de motoare mari si respectiv economic, modelul din urma fabricat pana in 1992;
-1985 s-a lansat 1320 CN1 cu hatchback-ul bazat pe modelul 1310, cunoscuta si sub numele de MLS, sau bord de CN1; dacia 1320 fiind cea mai scumpa a fost folosita foarte mult ca Taxi pana in 1990;
-1989 un prototip cu fata de 1320 si un spate nou;
-1990 a luat fiinta Dacia 1325 Liberta, dupa revolutie cuvantul Libertate era la moda si a stat in productie pana in 1996;

-1992 ultimul model cu faruri dreptunghiulare; a intrat pe piata modelul 1307 double cabbed pick-up si modelul 1309 vandut foarte bine in China avand si cateva prototipuri: 1610 diesel produse de Volkswagen cu 150 modele vandute; Dacia Star cu geamuri laterale curbate; 1308 Jumbo camper-van si cateva incercari de a modifica botul masinii 1310 de a semene cu Nissan -Primera;

-masinile dintre anii 1992 si 1994 au fost niste curiozitati, eforturile fiind facute in a incerca sa se modernizeze gama de modele;
-1994 facelift cunoscut sub numele de CN2, bare orizontale, faruri noi, bare noi;
-1995 CN3 a fost lansat pe piata Europeana;
-1996 CN3 pe piata din America Latina, diferentele fiind la grila radiatorului;
-1995 s-a lansat Dacia Nova; astfel mici modificari s-au mai facut la 1310; lucrul la Dacia Nova a inceput inca din 1982, zvonuri au aparut ca ar fi o versiune de-a lui Renault 9 sau Peugeot 309, este incorect, Dacia Nova are un design romanesc 100%; un alt zvon legat de acest model era ca atunci cand ploua afara ploua si inauntru (un zvon pe care eu sincer nu il neg :D);



Niciun comentariu: